Proč jogíni chodí bosky?

Víte, že je 21. června je Mezinárodní den jógy? Máme pro vás tip na extra jednoduchý cvik, se kterým ho oslavíte a získáte nebývalou rovnováhu. Zvládne ho opravdu každý.

Víte, že je 21. června je Mezinárodní den jógy? Máme pro vás tip na extra jednoduchý cvik, se kterým ho oslavíte a získáte nebývalou rovnováhu. Zvládne ho opravdu každý. 

Připraveni?

Posaďte se. Předkloňte se. Rozvažte si tkaničky. A zujte se

Hotovo! Tomuto cviku říkáme Pozdrav nohám a garantujeme vám, že se s ním přiblížíte zkušeným jogínům víc, než tušíte. 

Pojďte s námi zjistit, proč jogíni chodí bosi a jak vám bosá chůze vrátí do života rovnováhu.

Muž cvičí v barefoot botách Ahinsa shoes.

Jóga v botách? Jde to. Musíte ale vybrat ty správné.

Odkud se bere rovnováha?

Odkud sbírá váš mozek informace pro rovnováhu? Z celého těla. Až 60 % podnětů ale získává z chodidla. Čím více informací má, tím efektivněji reaguje a stabilizuje tělo. 

Bosé chodidlo zkoumá svět pod sebou a vysílá informace mozku. Ten ví, kde je a co se s tělem děje, reaguje rychle a přesně. Když obujete boty se silnou podrážkou, oslepíte svá chodidla. Ztrácíte podstatné podněty a s nimi i rovnováhu.

žena došlapuje na přírodní stezku v barefoot botách Ahinsa shoes

Choďte bosky nebo vybírejte boty, přes které vaše chodidlo „vidí“ terén.

Osahejte si zem

Věděli jste, že se vaše nohy dokážou zachytit skály stejně jako ruce? Vážně, stačí jim k tomu dát možnost. Osvobodit je z bot.

Noha je úžasný mechanismus, který se ohýbá podle povrchu. Zkuste si to. Projděte se bosky po zahradě nebo po lese. Vysypte si doma na zem kamínky, choďte po nich a zvedejte je nohou.

Co z toho plyne pro rovnováhu? Když se přichytíte povrhu, jste si jistější. Jste stabilnější. Jste jako horolezec, který se pevně chytil rukama převisu.

jak funguje noha na kameni v barefoot versus v normální obuvi

Nohy se umí zachytit povrchu podobně jako ruce.

Větší plocha = větší stabilita

Umíte postavit vajíčko na špičku? My ne – tedy pokud nepočítáme Kolumbův trik s nakřápnutým vejcem. Proč to nejde? Protože stavíte vejce na malou plochu. Čím větší plocha, tím větší stabilita.

A tady je kámen úrazu. Klasické boty jsou užší, než by přirozeně bylo vaše chodidlo. Ano, tím myslíme i vaše oblíbené „široké“ tenisky. Jen si zkuste vedle nich stoupnout bosky a plně zatížit nohu. Uvidíte, že tvar a šířka chodidla jsou úplně jiné.

Když se do takových bot sešněrujete, připravujete se o část plochy, část základny. Ztrácíte stabilitu. Proto jste mnohem stabilnější bosky.

žena v barefoot botách Ahinsa shoes stojí na špičkách

Větší plocha = větší stabilita.

Jak to souvisí s jógou? Jde o vnímání

Proč tedy jogíni chodí bosky? Jóga a bosá chůze mají společné dvě věci: Stabilitu a vnímání těla. 

Fyzioterapeut a jogín Lukáš Klimpera říká: 

„Z mého osobního pohledu je největší přínos jógy v tom, že cvičíme pomalu a vědomě a učíme náš mozek vnímat tělo. Čím lépe tělo vnímáme, tím lépe jej koordinujeme. To je esenciální princip pro bosou chůzi. Eliminujeme riziko tvrdých dopadů na paty, vnímáme nohy, chodidla, můžeme citlivě našlapovat a odrážet se.“

žena stojí na prostorných barefoot balerínkách Ahinsa shoes

Tolik prostoru by měla mít vaše noha. Vnímáte, že ho v běžných botách nemá?

Za ty roky v pevných botách jsme se odnaučili chodidla vnímat. Nevnímáme potřeby těla, chodíme způsobem, který nám ubližuje. Jóga a bosá chůze nás vrací o krok zpět. K vnímání toho, jak se cítíme, kde stojíme a jak se vydat dál.

Jóga a meditace

Jógová cvičení spojená se správným dýcháním jsou formou meditace, která uklidní vaše tělo a mysl. Stejně tak meditace sama o sobě má výborný vliv na celkovou psychiku a snižuje pocity deprese a úzkosti. Nemusíte meditovat hodiny denně, pro začátek stačí i 10 minut, důležitá je spíše pravidelnost. Chcete-li přidat k józe nebo celkově do svého života více klidu, přečtěte si tipy, jak meditovat.

Ještě jsme vás nepřesvědčili? Přidáváme 7 důvodů, proč zkusit chůzi bosky

  1. Přirozené postavení nesvázané nohy se šíří do celého těla. Proto vám bosá chůze může ulevit například od bolesti zad.
  2. Se správným postavením se vám rozevře hrudník a vy dýcháte naplno.
  3. Bosá chůze stimuluje mozková centra a zlepší vám náladu.
  4. Při zdravé chůzi aktivujete pánevní dno, se kterým má řada dospělých potíže.
  5. Bosky využijete naplno sílu svých nohou. Doporučujeme sportovcům.
  6. Bosá chůze prospívá vaší imunitě. O tom už jsme psali v článku Zujete se pro zdraví?
  7. Bosí lidé mohou mít dokonce lepší sex. I o tom už jsme psali.

široké podrážky barefoot bot Ahinsa shoes

Chcete v botách zažít to, co bosky? Hledejte boty prostorné, lehké a ohebné.

Tip fyzioterapeuta Lukáše Klimpery:

Propojte bosou chůzi a základní principy jógy a naučte se vnímat své tělo. Pak poznáte, co potřebuje, co mu dělá dobře a co ne. 

Doporučuji systém Jóga v denním životě, který je z mého pohledu zcela unikátní v tom, že jej sem do Evropy přivezl indický jógový mistr z dlouhé tradiční duchovní linie, ale systém zde vytvářel ve spolupráci se západními lékaři a fyzioterapeuty tak, aby byl bezpečný a vyhovující pro náš běžný západní život.“

Až vás bosá chůze pohltí

Možná už nebudete chtít zpátky do bot. Co teď?

Obujte boty, ve kterých se cítíte jako bosky. Prostorné, lehké, ohebné. V Ahinsa shoes chodíte stejně zdravě jako bosky, to potvrdily i testy na Masarykově univerzitě.

Vyberte si ty své.