Jak posílit pánevní dno? Naučte se chodit zdravě

Inkontinence, bolesti zad, méně radosti ze sexu. To jsou jen některé potíže, které provází nefunkční pánevní dno. Víte, že je dokážete napravit nebo jim předejít jednoduchou změnou ve svém životě? 

Naučte se nejdůležitější cvik na aktivaci pánevního dna: zdravou a přirozenou chůzi.

žena v barefoot botách sedí na lavičce a směje se

Přirozená chůze aktivuje pánevní dno – a zlepšuje náladu. :)

Pánevní dno dělá víc, než si myslíte

Pánevní dno je soubor svalů a vazů, které si můžete představit jako „mísu“ na orgány. Svaly v pánevní oblasti nesou močový měchýř, tlusté střevo, dělohu a vaječníky. Tím ale jejich funkce nekončí. Podílí se také na chůzi a jsou součástí systému, který stabilizuje páteř.

muž v barefoot obuvi sedí na plotě

Ochablé pánevní dno se týká i mužů

Aby pánevní dno dobře fungovalo, musí mít optimální napětí (tonus) a musí být dobře koordinováno v kontextu celého těla naším mozkem. Svaly v této oblasti ale časem ztrácí svou přirozenou funkci. Na vině jsou operace pánve, porody, ale především jeden faktor, o kterém jste nejspíš nevěděli: nepřirozená chůze.

Pánevní dno neochabuje věkem. Ochabuje léty, kdy jsme tělo používali jinak, než ho příroda zamýšlela. Nepřirozená chůze se týká většiny z nás. A většina z nás se ji může odnaučit.

Jak souvisí chůze a pánevní dno?

Celé lidské tělo je jeden provázaný systém. Funguje jako řetězec ozubených koleček – jak jsme už psali v článku o zdravém běhu. Vychylte jedno kolečko, vychýlíte celý systém

Jak to funguje v praxi?

Základní problém jsou klasické boty. Všimli jste si někdy, že mají úplně jiný tvar než lidská noha? Běžná je úzká špička. V ní jsou prsty na nohou zmáčknuté – a to je naše první vychýlené kolečko.

podoskop – přirozený otisk nohou

Takto vypadá přirozený otisk nohy. Tušíte, jak vypadá v běžné botě?

Zmáčknuté prsty způsobí to, že se noha nemůže přirozeně stabilizovat. Bortí se v kotníku. Kolena zapadají a kyčelní klouby rotují dovnitř. Pánev se musí sklopit vpřed, s ní i pánevní dno. Vzniká nová poloha a orgány zaujímají nepřirozenou pozici

Mozek reaguje a tam, kde orgány více tlačí na pánevní dno, nastavuje vyšší napětí. Na opačné straně často dorovnává sníženým napětím. Najednou celé tělo funguje jinak, než má. 

Každý jsme plechovka na orgány

Představte si tělo jako plechovku od pití. Dno tvoří pánevní dno, víčko je bránice a stěny jsou hluboká břišní a zádová svalovina. Stěny plechovky nemusí být silné, přesto si na ni můžete stoupnout a unese vás.

Jenže co se stane, když stěnu plechovky byť jen malinko zdeformujete? Stačí na ni zeshora trochu zatlačit a celá se zmáčkne.

Podobně funguje lidské tělo. Malá nerovnováha a nepřirozené napětí způsobí velký tlak na orgány. Stačí malé vychýlení a celý systém nefunguje, jak má.

klasická úzká lodička vedle barefoot balerínky

Lodička drtí prsty k sobě. Balerínka jim dává prostor.

Řečeno jazykem fyzioterapeutů:

Naše tělo má několik horizontál – chodidla, pánevní dno, bránici a ústní dno. Nastavení jedné horizontály ovlivňuje ostatní. Proto špatně nastavená chodidla ovlivňují celé tělo.

Základ pro zdravé pánevní dno? Centrovaná pánev

Aby mohlo pánevní dno správně pracovat, musí být zasazené v centrované pánvi. Ta není naklopená ani příliš dopředu, ani násilně „posazená“. 

Při každém nádechu bránice poklesne a automaticky se proti ní aktivuje pánevní dno a hluboká břišní svalovina. Tak vzniká tlak – správný, žádoucí nitrobřišní tlak. Aktivuje pánevní dno a přispívá správné funkci orgánů a celého trupu. 

Jak ale pánev centrovat? Za to jsou zodpovědné vaše nohy. Dokud máte v botě zmáčknuté prsty, kotníky se bortí dovnitř a kolena zapadají dozadu, pánev centrovat nemůžete. Nemluvě o podpatku - jakákoliv zvýšení pod patou nejčastěji způsobuje kompenzační klopení pánve vpřed. Základ jsou proto boty, které osvobodí vaše nohy – dají jim dostatek prostoru a umožní jejich přirozené nastavení.

Proto cvičení nefunguje

Hledáte cvičení na aktivaci pánevního dna? Chystáme pro vás článek s cviky, které zvládnete doma. Má to ale jeden háček: 

Bez zdravé chůze vám cvičení pomůže jen krátkodobě. Pokud každý den obouváte klasické boty, ničíte výsledky cvičení.

Proto začnete základem. 

Uvidíte, že výsledek přijde velmi brzy – a každý krok vám bude dělat radost.

Žena drží barefoot balerínku Ahinsa shoes

Vyberte si zdravé boty. Vaše tělo vám poděkuje.

Co se stane, když nastartujete své pánevní dno? 

Jestli vás zatím netrápí potíže spojené s pánevním dnem, stejně má smysl se mu věnovat. Jednoho dne sami sobě poděkujete.

Pokud už s pánevním dnem problémy máte, jeho aktivace vám pomůže:

  • zbavit se inkontinence nebo naopak potíží se zadržováním moči
  • vypořádat se s bolestí zad
  • předcházet hemoroidům

A navíc – a to vás jistě zajímá – se s aktivovaným pánevním dnem zlepší váš sexuální prožitek včetně orgasmu. A to platí jak pro dámy, tak pro pány!

Tak se obujte pro zdraví a pro radost. A naučte se chodit zdravě.