7 dobrých důvodů, proč v těhotenství chodit bosa

Těšení se, vybírání jmen, krásný nový kočárek. A také otoky nohou, bolavá záda a funění do schodů. Však vy víte: Těhotenství je krásné a náročné zároveň.

Těšení se, vybírání jmen, krásný nový kočárek. A také otoky nohou, bolavá záda a funění do schodů. Však vy víte: Těhotenství je krásné a náročné zároveň.

Máme pro vás tip, jak si ho opravdu užít: Zujte boty a osvoboďte své nohy.

Proč? Hned vám to povíme. 

A nejdřív vám prozradíme, že dnešní článek vychází ze zkušeností fyzioterapeutů Clary Lewitové, Mariky Bajerové a Lukáše Klimpery a porodní asistentky Sabiny Trojkové.

1) Noha potřebuje prostor – víc než kdy dřív

Zkuste si někdy vytáhnout z boty vložku a stoupněte si na ni. Vejde se na ni celé chodidlo? Že ne? Pak je to jasné: Vaše nohy se v botách tísní. V těhotenství přitom potřebují víc prostoru než kdy dřív.

Vaše nohy by se neměly nikdy přizpůsobovat botě. Naopak bota se musí přizpůsobit vám. Proto jsou vaše nohy nejšťastnější v botách, které:

  • Mají širokou špičku, aby se mohly prsty přirozeně pohybovat.
  • Respektují tvar chodidla.
  • Ohýbají se podle vašeho přirozeného pohybu.

žena kráčí podél řeky a v ruce drží barefoot balerínky Ahinsa shoes

I prostorné boty jsou stylové. Není důvod se tísnit.

2) Unesete se?

Co potřebujete, abyste v těhotenství unesla sebe i děťátko? Dobrou základnu – tedy spokojené a aktivní nohy.

Když se obujete do klasické obuvi, připravujete se o velkou část opěrné plochy. Prsty jsou svázané, noha se deformuje. Jak se můžete unést, když máte zúženou základnu?

Bosky probudíte své prsty, rozložíte váhu a nohy vás aktivně ponesou.

bosé nohy

Svobodná noha využívá prsty a aktivně tělo nese.

3) Dostatek místa pro miminko

Od nohou se odvíjí postavení celého těla. Jak jsme psali v článku Barefoot a imunita: Zujte se pro zdraví, lidské tělo funguje jako hodinový stroj. Když pokřivíte jedno kolečko (tedy chodidla), přenastavíte celý stroj. Napětí se šíří po celém těle. Pánev se předsadí, ramena svěsí, hrudník padá na břicho.

Tím se mění i poloha dělohy. Břicho táhne dopředu a dolů. Kam má potom miminko růst? 

Jakmile osvobodíte svoje nohy a naučíte se chodit zdravě, vaše tělo se přirozeně narovná. Jak uvádí fyzioterapeutka Marika Bajerová: „Když aktivujete opěrnou funkci chodidel, aktivuje se svalovina pánve a centruje se děloha do břicha.“

Barefoot a imunita: Zujete se pro zdraví?

4) Dýýýýchejte

Vyšlapat schody pár týdnů před porodem je sportovní výkon. Jak to udýchat?

Potřebujete správný postoj. Zkuste si stoupnout bosky na rovnou zem. Rozkročte nohy na šířku pánve a vnímejte, že jsou vaše chodidla v kontaktu se zemí. Nestojí pasivně, aktivně reagují proti vaší hmotnosti a nesou vaše tělo. Vnímejte, že vaše chodidla včetně prstů tlačí do podložky. 

Co se stane? Vaše tělo se přirozeně narovná. Napřímí se trup, rozevře hrudník. A hned se dýchá líp. Jenže toto dokážete jen bosky – nebo ve správných barefoot botách.

Přední česká fyzioterapeutka Clara Lewitová uvádí: „Dech je důležitý nosný princip pro tělo. Když maminka málo dýchá, hrudník klesá na břicho a může tlačit břicho dolů.“

těhotná žena v parku

Zdravý postoj = přirozený dech. Vyzkoušejte to a už nebudete chtít zpátky do úzkých bot.

5) Získejte dokonalou rovnováhu

V těhotenství se tělo každý den mění. Proto není snadné udržet rovnováhu – zvlášť když si časem nevidíte pod nohy. Ale víte co? Bosé nohy vidí za vás. Když jdete bosky, získává mozek až 80 % informací pro rovnováhu z chodidel. Nohy vnímají, co je pod vámi, a mozek nastavuje, který sval povolit a který aktivovat.

Dobrá zpráva je, že vaše nohy „vidí“ i v botách. Stačí vybrat barefoot botypružnou a tenkou podrážkou.

Žena v barefoot balerínkách Ahinsa shoes balancuje na kladině
Vaše nohy potřebují „vidět“ terén. V barefoot botách se můžou rozhlédnout.

6) Aktivujte pánevní dno

Pánevní dno nese obrovskou zodpovědnost. Představte si ho jako velkou mísu, které drží orgány a teď i vaše děťátko. Aby dobře fungovalo, musí mít optimální napětí a mozek ho musí dobře koordinovat v kontextu celého těla.

Jak toho dostáhnete? Moudří už vědí: Zdravou chůzí bosky nebo v barefoot botách.

A vůbec, toto se vám bude hodit i do budoucna. Přečtěte si, jak posílit pánevní dno přirozenou chůzí a jaké jednoduché cviky vám pomohou.

7) Vnímejte

Moderní způsob života nás občas vede k tomu, že ignorujeme potřeby těla. Obouváme se do bot, které nás svazují, a myslíme si, že puchýře a otlaky jsou normální. Sedíme celý den v kanceláři a říkáme si, že bolest za krkem přece trápí každého.

Není to tak. Bolest a nepohoda vám jasně říká, že je něco špatně. Klasické boty umlčí a otupí vaše nohy. Ale jakmile se naučíte chodit zdravě a svobodně, začnete vnímat. Vnímáte svá chodidla, svět pod nimi i nastavení celého těla. Vnímáte, kdy je vám dobře a kdy ne. A přesně to potřebujete i pro dobrý porod. 

„Když bude žena více nohama na zemi a bude vnímat, jak chodí, sama pozná, že se neobuje do boty, která má úzkou špičku. To, že to vnímá, je pro mě znamením, že dítě donosí a dobře porodí,“ říká gynekologická fyzioterapeutka Marika Bajerová.

žena sedí na zemi, na nohou má barefoot polobotky Ahinsa shoes

Když vnímáte své nohy, dělá vám každý krok radost.

Naučte se chodit zdravě. Je to snadné

Tak, teď už je to na vás. Ale nejste v tom sama. Prolistujte si zdarma e-book fyzioterapeuta Lukáše Klimpery Zdravá chůze krok po kroku a naučte se chodit přirozeně. 

Zdravé barefoot boty vám s tím pomohou. A vy si užijete každý krůček v těhotenství.